donderdag 28 januari 2010

Sydney

Na een lange tocht met boot, bus, mini-bus en vliegtuig en een visaprobleem zijn we terug op Australische bodem. Het voelt goed om terug 'thuis' te zijn.

We hebben volop genoten van Thailand, het is er geweldig. Veel km's hebben we afgelegd met een zware vermoeidheid als gevolg. Sydney wordt dus rustig, net wat we nodig hebben.

De zon schijnt hier heerlijk, we genieten onze laaste dagen volop van Bondi Beach.

dinsdag 12 januari 2010

Thailand, 30 december - 27 januari

Lieve vriendjes,

wegens weinig internetgebruik de komende weken geen berichten en foto's vanuit Thailand. Mails zullen - heel af en toe - verstuurd worden.

Thailand is wijs, is mooi, heeft prachtige natuur en cultuur, heeft geweldige mensen. Een glimlach staat altijd op hun gezicht en ze vinden het geweldig als we onze Thaise taalkennis bovenhalen.
De Thaien (of hoe zeg je dat?) houden van hun vogeltjes in kooitjes (die 's avonds een mooi dekentje over hun krijgen), hun honden (overal te vinden), hun koning Bumibol (Oliebol voor de vrienden), hun Budha (soms is ie dik, soms is ie mager - wat het verschil is en of er eentje is moeten we nog achterhalen).

Momenteel (dinsdag 12/01) zijn we in Chaing Rai, het noorden van Thailand en dichtbij de grens met Myanmar en Laos.
Gisteren hadden we er een heuse busrit opzitten. Eerst een busrit met het lokale vervoer van Mae Hong Son naar Chiang Mai, 'n afstand van slechts 180 km waar we 7 (ZEVEN!) uur over deden. De bus werd volgepropt met mensen en tassen, gelukkig hadden wij een zitplaats. De man naast me gebruikte me vaak als steuntje om een dutje te doen maar goed. Eens in Chiang Mai stond er ons een mini-busrit (iets comfortabeler) van 3,3 uur voor 240 km. 12 uur later kwamen we moe aan en vonden we snel een leuke slaapplaats (een verbouwde school met geweldige eigenaars: een 70 jarig koppel die vrij goed Engels kunnen - ze zijn de max!).
Morgen gaan we op een trekking door de jungle, doen we een olifantenritje en bezoeken we enkele bergvolkeren. Overmorgen verhuizen we wellicht naar Sukatan.

De afgelopen dagen zaten we in Chiang Mai (7 en 8 januari) waar we oa een Thaise kookcursus volgden (leuk!), Pai (9 januari) en Mae Hong Son (10 januari). We zijn aan het cityhoppen.
We zagen al veel tempels, veel monikken (maar raak ze als vrouw niet aan!), veel biddenden en dat zal de komende 2 weken niet veranderen.

We zijn onze mooie bruine teint hier wel aan het verliezen dus we kijken er al naar uit om in Sydney een week aan het strand te vertoeven. Ik kijk er ook al naar uit om terug naar huis te keren, Joke is iets minder enthousiast.

Tot mails!

Jolien

woensdag 6 januari 2010

Darwin, dag 317 tem 324

22-12-'-09, dinsdag, dag 317

Een dag waarbij ik met de bus naar de luchthaven ga.
Een dag waarbij ik met het vliegtuig van Perth naar Darwin ga.
Een dag waarbij ik met de auto naar Matt ga.

--------------------------------------------------------------------

23-12-'09, woensdag, dag 318

Matt (kerel waarbij ik begin september gecouchsurfed heb) kon hem vinden in het idee dat ik voor kerst naar hem kwam. Goed voor mij zodat ik kerst toch bij een vriend (of toch zoiets als een vriend) kon doorbrengen, plus het was goedkoper om via Darwin naar Thailand te vliegen ipv rechtstreeks vanuit Perth, Western Australia.
Vandaag en morgen moet hij werken, ik breng de dag dus op mezelf door. In de namiddag leer ik het slechte openbaar vervoer vanuit Bayview (de wijk waar hij woont) beter kennen, spendeer ik enkele uren in de bieb (lang leve het gratis internet!) en kom ik tot de conclusie dat Darwin echt wel niet veel voorsteld qua 'stad'. Het is eerder een uit de hand gelopen dorp.
Het is een rustige avond met tv voor mezelf en muziek voor meneer Matt.

--------------------------------------------------------------------

24-12-'09, donderdag, dag 319

Beter openbaar vervoer naar het grote winkelcentra wat verderop. Het is er heerlijk fris (airco's, je hebt het hier nodig!) maar oh zo druk. Wat een idee ook om net vandaag naar hier te komen!
's Namiddags keer ik terug naar Matts waar ik een lekker maal bereid. Erna verdwijn hij opnieuw in zijn kamer met zijn laptop en gsm. 'Nou ja, geweldig! Kerstavond alleen drinkend doorbrengen.'
Ik kom tot de vaststelling dat Matt best wel een vreemde knul kan zijn en het misschien toch niet het beste idee was om naar hier te komen. Ligt het aan mij of heeft hij precies weinig tegen me te zeggen? Waarom zegt hij geen 'merci voor het eten' nadat ik hem 3 avonden op een rij eten maak en antwoordt hij enkel 'uh-uh' als ik smakelijk zeg? Hmm... dit beloven dolle dagen te worden :-s

Later op de avond komt zijn vriend Mitch toe en met zijn drietjes gaan we een stapje zetten. Het wordt eerder een serieuze stap! Iedereen is uitgelaten en heeft iets te veel op, maar het is kerst, dan mag het. Op het feest leer ik een kerel kennen, iemand die meer te vertellen heeft dan Matt en wel 'merci' zegt wanneer het hoort ...

--------------------------------------------------------------------

25-12-'09, vrijdag, dag 320

... en zodoende spendeer ik de volgende dagen bij mijn nieuwe Aussie vrienden.
Een luie tvdag. Veel te warm om buiten te komen en een te grote kater om recht te staan. Liggend op de zetel is het.

--------------------------------------------------------------------

26-12-'09, zaterdag, dag 321

Weinig zin om naar Matt's te gaan omdat hij toch niet thuis is en mijn nieuwe buddy's toffer zijn.
Het warme weer vraagt om afkoeling. En waar vind je dat? Jawel, in de pub. Met Joel's vrienden trekken we zowat de hele dag van pub naar pub. Oh, die Aussies.
De combinatie van airco en frisse drank brengt de hoogstnodige verfrissing. Man, wat is het warm! De hemel wordt donkerder, er is een storm op komst. We hopen – tevergeefs – op een goede regenbeu en drinken een vers pintje.
Het plan om 's avonds uit te gaan laten we aan ons voorbij gaan en we houden het op een dvd-avond met enkele van hun vrienden.

--------------------------------------------------------------------

27-12-'09, zondag, dag 322

Elke zomerse zondagnamiddag trekken de Aussies op cafe en wij doen niet anders. 's Avonds te loos en te moe om nog een stapke te zetten, dus voor de verandering enkele dvd's en een barbie.

--------------------------------------------------------------------

28-12-'09, maandag, dag 323

Een enorme warme dag met enorm weinig inspanningen. Wandelen van zetel naar frigo is zowat het zwaarste dat we doen. We spelen pictonary en de meiden winnen (ik ben zo goed in dit spel!).

--------------------------------------------------------------------

29-12-'09, dinsdag, dag 324

Tijd om afscheid te nemen van mijn nieuwe Aussie vrienden en van Matt. Taxi brengt me naar de luchhaven. Vliegtuig brengt me van Darwin (waar ik kort Joke terug zie!) naar Singapore. Vliegtuig brengt enkele uren later Joke naar Singepore. Hip hoi, ons avontuur kan beginnen!
We ontmoeten elkaar in Singapore airport, waar we de nacht doorbrengen. Voordat we een goede plek opzoeken checken we de grote luchthaven en verdwalen we net niet. De nacht verloopt niet al te vlot. Nieuw aangekomen mensen en personeel passeren ons zowat de hele nacht, de muziek stopt niet, er is te veel licht. Ik voel me wat een clochard, daar onder de slaapzak. Maar na deze nacht komen goede nachten, en met deze gedachte val ik dan toch in slaap.

Perth, dag 314 tem 316

9-12-'09, zaterdag, dag 314

Tegen de middag arriveer ik op mijn nieuwe couchsurfplek, in East Perth op wandelafstand van de CBD. Alweer een goede stek met een aangename host, Anuj.
We houden het 's namiddags rustig, het is te warm buiten, en besluiten binnen te blijven daar waar het fris is. Hij kletst en ik luister voornamelijk. Deze man houdt van praten, dat is duidelijk.
We brengen een kort bezoek aan de supermarkt, bereiden de nodige dingen en verwelkomen wat later twee vrienden van hem voor een lekkere barbie. Wat later staan we weer in de pub waar we gisteren waren en zetten we het feest verder. Deze mannen weten wat feesten is!

--------------------------------------------------------------------------------------------------

20-12-'09, zondag, dag 315

Met een lichte kater sta ik op. De anderen lopen er even groggy bij als mezelf. Even lijkt het een superluie dag te worden, tot ik een sms krijg van een couchsurfer in Fremantle die ik op het couchsurffeestje enkele weekends daarvoor had ontmoet. Hup, de douche in en trein op.
We gaan naar het Arts Centre, waar elke zondagnamiddag gratis concert is gedurende de zomer. En geloof me, het zomert hier goed. We genieten van een drank en de muziek, lopen enkele andere couchsurfers tegen het lijf en eten een vroeg avondmaal bij de Thai. Rodolfo heeft die avond een feestje, waardoor ik op 'n degelijk uur terug 'thuis' ben en de verdere avond half tv kijkend, half pratend met Anuj doorbreng,

--------------------------------------------------------------------------------------------------

21-12-'09, maandag, dag 316

Ik wil Anuj de Indier kennis laten maken met de Belgische keuken. Om 10u sta ik al appelmoes te maken. Dat noem ik toch een Vlaamse keuken, appelmoes met worst.
Tegen lunchtijd spreken Nederlandse Floor, Zwitsers Marc en Urs (allen tour-1-genoten) en ik af om onze laatste dag samen door te brengen. Morgen vliegen de Zwitsers huiswaarts, ik trek naar Darwin en Floor blijft tot na kerst in Perth. We gaan naar Freo (mooier en aangenamer dan Perth city), waar we de gevangenis bezoeken en enkele verfrissende biertjes achterover slaan.
Een fijne laatste dag in Perth en tevens het einde van mijn dagen in Western Australia!

Perth - Esperance - Perth, dag 309 tem 313

14-12-'09, maandag, dag 309
tem
18-12-'09, vrijdag, dag 313

Na een relatief korte maar goede nachtrust word ik om 6.45 am opgepikt voor tour 2.
Ik ben nog doodop van de voorbije 10 dagen en dat bleef de volgende dagen zo. Bij elke busrit - en dat waren er veel (2000 km werd afgelegd op 5 dagen) - val ik zo goed als direct terug in slaap.
Ik werd al snel gewaar dat deze groep me minder ging liggen (7 van de 11 waren Duitse meisjes van 18-19 jaar, niet direct mijn doelgroep). Helaas, het kan niet altijd zo goed zijn. De gids is wel een toffe man en de natuur is mooi doch is het noorden mooier.

Wat deden we?
http://westernxposure.com.au/tours_details.php?id=588

Helaas zat het weer wat tegen op dag 2 en 3. Het kwik kwam nog niet tot 20 graden, de lange broek moest boven gehaald worden en dit werkte toch wat op ieders humeur. Gelukkig waren de weergoden ons wel gunstig op de laatste 2 dagen (laatste dag was voornamelijk rijden - ik sliep zowat 6 uur van de 8 uur durende rit) wanneer we enkele mooie stranden bewonderden.

Het was mooi, de tour en gids waren goed maar toch was ik blij vrijdagavond terug in Perth te zijn om die avond enkele tour-1-genoten terug te zien. Het werd een geweldige avond uit met veel gezwans en gezever! Dolletjes!

Perth - Karijini - Perth, dag 299 tem 308

4-12-'09, vrijdag, dag 299
tem
13-12-'09, zondag, dag 308

Het vraagt me te veel werk om het volledige programma uit te typen. Daarom een verwijzing naar: http://westernxposure.com.au/tours_details.php?id=596

De tour was geweldig! Vanaf dag 1 vond ik enkele maatjes; twee Hollandse meiden, twee Zwitserse vrienden en een Britse griet. De groep was zoals ik het wou, de natuur was prachtig (Karijini National Park is WOW!) en de gidse geweldig.
We leggen vele km's (zo'n 5200 in totaal) en hebben dus voldoende tijd om iedereen te leren kennen. The Royal National Dutch Bikini Team (kortweg RNDBT - zoals Zwitser Marc ons noemt) hebben dolle pret met het achterhalen of de Zwiters al dan niet een koppel is - na avond 8 blijkt dit helemaal niet het geval te zijn, we houden een heuse karaoke op de bus om de tijd te verdrijven, we verbroederen met Duitsland en leren Zwitserse hits. Oh, wat een dolle tijden!

En oh, wat een mooie natuur! De eerste dagen volgden we de kustlijn en zagen we vele stranden. Na 7 dagen bereiken we Karijni NP, inlands naar het oosten en ver weg van de oceaan. Karijini is prachtig, met de mooie kleurconstrasten (blauwe lucht, rode grond) en de verfrissende 'pools' in de 'gorges' (ik weet het Nederlandse woord niet meer). Na een week van luxe te genieten - elke dag douchen en een goed bed is degelijk luxe - keren we terug naar onze roots. Douchen doen we niet (water is schaars voor de volgende 3 dagen- een degelijk wc is wel aanwezig wat ik wel apreccieer) en onze slaapkamer (in een swag op de grond) heeft het beste uitzicht: 1000'n sterren! Prachtig! We houden 's avonds geregeld 'shooting stars counting' spelletjes.

Met spijt in het hart namen we (Nederlandse Stefanie, ik en nog 6 anderen) afscheid van de hele groep. Zij gaan verder noordwaarts naar Broome, wij keren terug zuidwaarts naar Perth. Het is een lange tocht die anderhalve dag duurt, waar we ons toch wel wat vervelen en de anderen missen.
Eenmaal terug in Perth neem ik een deugdoende douche, eet ik vlug wat instand noodles en geniet ik van een goede nachtrust.